Du har en idé til en virksomhed. Du ved, hvad du ønsker at sælge, hvem du kan sælge det til, og hvor meget du står til at tjene på den. Der er bare endnu en ting, du har brug for: en forretningsplan.

Mange mennesker frygter tanken om at udarbejde en forretningsplan. De tænker på dem som komplicerede, unødvendige dokumenter, der findes kun for at gøre det vanskeligere for dem at få startet som iværksætter. De er forkerte.

Forretningsplaner er nødvendige, fordi de hjælper du “ Se ” din virksomhed. I stedet for bare taler i abstrakt mÃ¥der om dit “ kundebase ” og din “ profit potentiale, ” det kan du sætte disse ting i skrivning og konkret. Det tvinger dig til at gennemtænke alle aspekter af din virksomhed i forvejen, sÃ¥ den vej du ikke klar over, du har lavet en fejl, der har kostet dig din virksomhed, din livsopsparing og dit job.

Udover alt dette er de også vigtige værktøjer for at få andre folk interesseret i din virksomhed. For én, hvis du har taget sig tid til at oprette en forretningsplan, vil andre indse, at du er seriøs omkring denne bestræbelse, og at det ikke bare nogle tærte i himlen drøm. En forretningsplan viser også folk, at du er en professionel og at du forstår, hvad det tager at starte og styre en virksomhed. Dette er meget vigtigt, især hvis du har brug for nogen form for ekstern finansiering, såsom lån eller investorer.

Så mens de dårlige nyheder kan være, at du absolut har brug for en forretningsplan, er den gode nyhed, at de ikke behøver at være kompliceret. Sandheden er, at din plan skal kun dækker syv hovedområder og ingen af disse områder vil kræve dig til at skrive en fuld-længde roman. Disse fem sektioner er resumeet, Firmaoversigt, erhvervsklimaet, selskabet beskrivelse og handlingsplanen. Alle disse sektioner kan lyder kompliceret, men de fleste af dem ikke vil omfatte oplysninger, som du ikke allerede kender.

Executive Summary

Selvom dette afsnit bliver teknisk første i din forretningsplan, bør du faktisk skrive det sidste da kun som navnet antyder, det opsummerer hele indholdet af din forretningsplan. Fordi mange læsere aldrig gider at få ud over bestyrelsen oversigt, skal du sørge for, at det er omfattende og velskrevne.

Hvis det lyder svært, det er ikke. Bare sørg for at læse igennem din hele forretningsplan, før du begynder at skrive resumeet. Gør en liste over de oplysninger, som du mener er det vigtigste eller der ville virkelig skiller sig ud til en læser, og sørg for at inkludere det hele i din oversigt.

Firmaoversigt

Dette afsnit forklarer den ledende kraft bag din virksomhed. Det giver dem en chance for at se hvad du har i tankerne for virksomheden og hvordan du planlægger at komme dertil. Generelt, oversigten gør dette ved at give en mission statement, mål og målsætninger for din virksomhed.

I en nøddeskal, en mission statement giver svar på alle disse spørgsmål i mindre end 50 ord: hvad jeg sælger? Hvem jeg sælger det til? Hvorfor jeg sælger det? Det behøver ikke at være bare en sætning, men holde det så kort som muligt.

Mål og målsætninger, de andre komponenter i Firmaoversigt, er ofte forvirrede af første gang business plan forfattere. Huske, mål ting din virksomhed ønsker at opnå dine mål er, hvordan de planlægger at komme dertil.

Erhvervsmiljø

Dette afsnit vil sandsynligvis kræve dig til at gøre nogle uden for forskning, fordi det drejer sig om oplysninger om din branche, dine markedet og din konkurrence. Du skal tage en ærlig kig på det felt, du er ved at forberede at komme ind og være meget opmærksomme på dens struktur, dens tendenser og dens barrierer for nye virksomheder. Bliv fortrolig med de største konkurrenter i din branche og beslutte, hvordan du vil differentiere dig fra dem. Også komme til at kende dine potentielle kunder og hvad gør dem krydse. Jo mere du ved om dem, jo mere sandsynligt vil du være at gøre dem til købere.

Firma beskrivelse

På dette tidspunkt i din forretningsplan nødt du til at gå i detaljer om din virksomhed. Du kan ikke blot definere din virksomhed med hensyn til hvad du sælger, men også med hensyn til hvem du tjene, hvilke ressourcer du vil bruge, hvilke typer af medarbejdere du leder efter, hvilken type fordeling metode du vil bruge, og mere. Alle denne faktorer kombineres for at skabe din virksomhed.

Ud over dette, bør du også oplyse din virksomheds UPS (unikke positionering sætning). Dette er en erklæring om en sætning, at forklarer hvad sætter dig ud over alle konkurrenterne.

Handlingsplan

Den sidste del af din forretningsplan er dette afsnit, der skitserer de trin, du skal gøre nu for at gøre din plan arbejde. Disse bør også afspejle de mål og målsætninger, som du har skitseret i din firmaoversigt.

Udover disse primære stykker af en forretningsplan, du muligvis også omfatter et finansielt afsnit, især hvis du planlægger at bruge det til at få uden for finansiering til din virksomhed. Dette kan tage flere overvejelser og planlægning end i andre afsnit, fordi det vil kræve dig til at gøre nogle antagelser om virksomhedens indtægter potentielle. Det vigtigste er at basere et skøn på realistiske forventninger, ikke optimistisk drømme.

Kan du besøge nogle prøver at give dig en idé om hvordan tingene bør være formateret og formuleret følgende hjemmesider:

Med nogle nyttige modeller og denne nyttige oplysninger, vil du være godt på vej til at fuldføre din effektiv og professionel forretningsplan.

Copyright 2004 Vishal P. Rao